20 lipca 2017

Chleb bezglutenowy



Pracuje już parę miesięcy w sklepie z ekologiczną i zdrową żywnością. Zauważyłam, że bardzo dużo ludzi pyta czy pieczemy własny chleb bezglutenowy. Postanowiłam zadziałać. Czytałam o właściwościach różnych mąk nie zawierających glutenu. Podpytałam parę osób jak się zachowują tego typu mąki w trakcie pieczenia oraz przeszukałam różne receptury. Weszłam na http://www.olgasmile.com/ i po przejrzeniu bloga Pani Olgi, wybrałam jej przepis na chleb bezglutenowy z siemieniem .

Siemię lniane jest bardzo dobrym zamiennikiem glutenu. Nadaje ciastu chlebowemu porowatą, zwartą i lekko wilgotną konsystencję. Tego typu chleb bez problemu się kroi i można z niego zrobić kanapkę. Bez obawy, że się pokruszy w trakcie posiłku.

Myślę, że warto podać składniki zawarte w niektórych produktach wykorzystanych do wypieku.
Poniższy obrazek przedstawia najważniejsze związki w nich:
Opracowanie własne na podstawie: biokurier.pl, google.pl


Składniki:
-mąka ryżowa (drobno mielona) 1,5 szklanki
-mąka amarantusowa  0,5 szklanki
-mąka gryczana 1,5 szklanki
-mąka ziemniaczana 2/3 szklanki
-drożdże suszone bezglutenowe 9g
-syrop daktylowy 1 łyżka
-sól 1 łyżeczka
-siemię lniane 3 łyżki
-olej rzepakowy tłoczony na zimno 2 łyżki
-woda 530 ml
Opracowanie własne z wykorzystaniem fotografii: własnej, sklepzdrowegary.pl, google.pl


Wykonanie:

Pierwszy krok: 
Zmielić 3 łyżki siemienia lnianego w młynku do kawy. Zalać 200 ml wrzącej wody i przykryć. Odczekać 15 minut, a następnie zblendować.

Drugi krok: 
W misce połączyć wszystkie suche składniki a następnie dodać syrop daktylowy, masę z siemienia lnianego, olej i resztę wody (około 330 ml) i wszystko zmiksować. Masa powinna mieć konsystencję gęstego budyniu.

Trzeci krok: 
Masę przełożyć do wcześniej natłuszczonej i posypanej mąką foremki (użyłam w tym celu oleju rzepakowego i mąkę gryczaną). Przykryć ściereczką lub folią spożywczą i zostawić do wyrośnięcia na 40-50 minut. Po tym czasie wstawić do nagrzanego na 190 stopni Celsjusza piekarnika i piec 50-60 minut. Następnie wyciągnąć gotowy chleb z foremki i wystudzić na kratce.




SMACZNEGO ;)

~Post by Krysia


5 komentarzy:

  1. Ja się nieco boję tej mąki z amarantusa, ale chyba się do niej przełamię. Kiedyś piekłam chleb gryczano-ryżowy i bardzo dobrze go wspominam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bój się :P Mąka z amarantusa sprawdza się świetnie w kuchni. Bardzo dobre wychodzą z niej placki z jajkami i bananem na patelni teflonowej .. Pycha :D Do tego syropik daktylowy , truskawki i śniadanie gotowe ;)

      ~K.

      Usuń
    2. Zaufam Wam i jak ją znajdę to pakuję do koszyka ;) Aż zgłodniałam od tego opisu propozycji jedzonka :D

      Usuń
  2. Taki chlebek to marzenie :) Zapiszę sobie Twój przepis :) Bardzo chciałabym upiec wreszcie chlebek. Pewnie kiedy wreszcie po remoncie dostanę nowy piekarnik to pierwszy chyba urośnie w nim właśnie chleb :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za każdy miły komentarz. =)