16 lipca 2017

Motywacja błyskawiczna



Motywacja.
Impuls do działania.
Siła napędowa naszej pracy nad sobą.
Powody, dla których robimy to, co robimy.

Niedawno skończyłam czytać świetną książkę z zakresu psychologii pod tytułem "Motywacja - metoda sześciu kroków". Autorem publikacji, a zarazem opisywanej metody motywacyjnej, jest doktor Michael Pantalon - pracownik naukowy Uniwersytetu Yale, terapeuta i trener motywacji. Książką zainteresowałam się podczas zajęć z psychodietetyki na uczelni. Wykład prowadziła moja koleżanka i bardzo mnie zainteresowała metodą sześciu kroków.


Książka ma 207 stron i jest napisana przystępnym językiem (nie jest to praca naukowa, a raczej poradnik). Motywacja błyskawiczna jest przedstawiana przez autora jako szybka i efektywna technika, zachęcająca ludzi do działania i odnalezienia w sobie powodów do chęci podjęcia tego działania.

"Metoda Motywacji Błyskawicznej pomaga ludziom nie poprzez pokazywanie im, dlaczego powinni dokonać zmiany, lecz przez pytanie ich, dlaczego mogliby chcieć coś zmienić" - cytat z książki.












Sześć pytań, pozwalających wywierać błyskawiczny wpływ to:


1. Dlaczego mógłbyś dokonać zmiany? (lub, gdy chcemy wpłynąć na samych siebie: Dlaczego mógłbym dokonać zmiany?)

2. W jakim stopniu jesteś gotowy na zmianę? Oceń na skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza całkowitą niegotowość, a 10 - całkowitą gotowość.

3. Dlaczego nie wybrałeś mniejszej liczby? (lub, gdy osoba motywowana wybrała 1, zadaj pytanie numer 2 w odniesieniu do mniejszego kroku w kierunku zmiany bądź też spytaj: Co byłoby potrzebne, aby 1 zmieniło się w 2?)

4. Wyobraź sobie, że nastąpiła zmiana - jakie byłyby jej pozytywne skutki?

5. Dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne? (Dopytywanie 5 razy "dlaczego")

6. Jaki jest następny krok, jeśli takowy istnieje?



Metoda ta opiera się na trzech zasadach:

1. Nikt nie musi absolutnie niczego robić - wybór zawsze należy do danej osoby.

2. Każdy ma już w sobie wystarczająco dużo motywacji.

3. Koncentracja na choćby najwątlejszej motywacji jest bardziej skuteczna niż skupianie się na oporze.

W książce opisywane są liczne badania z udziałem pacjentów psychiatrycznych, przestępców, menadżerów i kadry działu zasobów ludzkich. Wszystkie sześć pytań, wszystkie zasady są rozłożone na czynniki pierwsze, a na końcu znajduje się rozdział o stworzeniu dobrego planu działania. W książce jest również trochę ćwiczeń psychologicznych.

Jeśli chcielibyście zmotywować siebie lub bliską wam osobę do podjęcia działania i wdrożenia zmian w życiu, a nie wiecie, jak się (lub tą osobę) do tych zmian zmotywować, szczerze polecam tą książkę. Może ona pomóc w rzucaniu nałogu, w walce z zaburzeniami odżywiania, w wyrabianiu sobie lepszych nawyków (np. "przestanę się spóźniać"), w zmianie stylu życia na zdrowszy, w regularnych treningach itp.

Przykład: Chcę zacząć chodzić na siłownię i trenować w strefie z wolnymi ciężarami.

1. Dlaczego mógłbym dokonać zmiany?
Odpowiedź: Trening siłowy zwiększa masę mięśniową, a na tym mi zależy. Na siłowni poznałbym nowych ludzi.

2. W jakim stopniu jesteś gotowy na zmianę?
Odpowiedź: 5.

3. Dlaczego nie wybrałeś mniejszej liczby?
Odpowiedź: Mam dużo wolnego czasu. Znam się trochę na treningu siłowym, bo ćwiczyłem wcześniej sporo w domu.
Co byłoby potrzebne, żeby 5 zmieniło się w 6?
Odpowiedź: Musiałbym przełamać swoje obawy przed tym, że ludzie będą na mnie patrzeć. Musiałbym również zacząć oszczędzać pieniądze na karnet.

4. Wyobraź sobie, że nastąpiła zmiana - jakie byłyby jej pozytywne skutki?
Odpowiedź: Lepsza kompozycja ciała, silniejsze ciało, lepsze samopoczucie, większa wiedza na temat ćwiczeń siłowych, nowe znajomości.

5. Dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne?
Odpowiedź: Ponieważ chcę lepiej wyglądać.
Dopytywanie 5 razy dlaczego:
Tutaj wg dr Pantalona dochodzi się do bardzo osobistych powodów, które sprawiają, że osoba jest jeszcze bardziej zmotywowana do działania. Zazwyczaj są to dłuższe odpowiedzi, a nawet krótkie historie z życia, w których osoba sama siebie przekonuje, jak bardzo pragnie zmiany.

6. Jaki jest następny krok, jeśli takowy istnieje?
Mogą to być najmniejsze kroczki, które pomału doprowadzą daną osobę (lub Ciebie) do wprowadzenia zmian.
W tym przypadku odpowiedź może być taka: Poszukam w przeglądarce internetowej najlepszej siłowni dla siebie.


Źródło: M. Pantalon. 2017. Motyacja. Metoda sześciu kroków. GWP. Sopot.

* * *


Na koniec trochę zdjęć, a po więcej zapraszam na mojego instagrama tutaj  = )


Ostatnio upiekłam ciasteczka niskowęglowodanowe na bazie
mąki kokosowej i migdałowej z dodatkiem odżywki białkowej.
Idealne do kawy.
Nowy nabytek. Uwielbiam staniki sportowe.
Tutaj tania okazja w Lidlu. Zostały ostatnie dwie
sztuki, a ja nawet nie planowałam, że kupię stanik w Lidlu. Wpadł mi w oko, gdy szłam z papryką do kasy.
Btw.
nad brzuchem jeszcze trzeba popracować =P Ale jakoś nie mam spiny.
Most Rędzński, Odra, cisza i spokój.
Wycieczka rowerowa udana.
Placki kokosowe z jogurtem naturalnym,
malinami i borówkami.

~ Post by Ania


2 komentarze:

  1. Brzmi ciekawe, chociaż przyznam, że akurat motywacji mi nigdy nie brakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Grunt to dobre nastawienie ! :D

    ~K.

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za każdy miły komentarz. =)